Nowa obwodnica Starogardu Gdańskiego: Unibep wybrany do realizacji projektu za 408 mln zł!

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła proces wyboru firmy odpowiedzialnej za zaprojektowanie i budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Inwestycja, której długość wynosi około 16 kilometrów, zostanie zrealizowana przez przedsiębiorstwo Unibep za sumę blisko 408 milionów złotych.
Znaczenie obwodnicy Starogardu Gdańskiego
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego jest częścią ogólnopolskiego Programu budowy 100 obwodnic, który ma być zrealizowany w latach 2020-2030. Projekt ma kluczowe znaczenie dla poprawy infrastruktury drogowej w regionie.
Charakterystyka i zakres inwestycji
Nowa droga zostanie wyposażona w jedną jezdnię z pasem ruchu w obu kierunkach oraz dodatkowym pasem do wyprzedzania naprzemiennie w każdą stronę. Połączenie z istniejącą siecią dróg zapewnią ronda turbinowe. Nawierzchnia drogi zostanie dostosowana do ciężkiego ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. Projekt obejmuje również budowę różnych obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty i mosty.
Innowacje ekologiczne
W ramach inwestycji przewidziano szereg rozwiązań proekologicznych. Obejmują one budowę przejść dla zwierząt i przepustów ekologicznych, które będą chronione specjalnym ogrodzeniem. Ponadto zainstalowane zostaną ekrany akustyczne oraz zrealizowane nasadzenia zieleni izolacyjnej. Systemy podczyszczające wody opadowe, a także zbiorniki retencyjne i infiltracyjne, będą wspierać ochronę środowiska.
Korzyści dla mieszkańców
Mieszkańcy Starogardu Gdańskiego od dawna oczekiwali tej inwestycji. Dzięki budowie obwodnicy znacząco poprawi się bezpieczeństwo i przepustowość dróg w mieście. Zmniejszy się natężenie ruchu na miejskim odcinku DK22, a ruch tranzytowy będzie odbywał się poza granicami miasta. Inwestycja ma również na celu spełnienie najwyższych standardów ochrony środowiska oraz zasad zrównoważonego rozwoju.
Harmonogram i realizacja projektu
Projekt zostanie przeprowadzony w formule „Projektuj i buduj”. Firma Unibep przygotuje kompletną dokumentację projektową, która będzie podstawą do uzyskania zgody na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Planowane jest, że umowa zostanie podpisana do końca drugiego kwartału 2025 roku. Cały proces budowy ma trwać 39 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, a zakończenie planowane jest na drugi kwartał 2029 roku.